Sociálna sieť na internete ako cesta k virtuálnej identite
Globálne sociálne internetové siete (najmä facebook) sa lavínovo rozširujú aj po Slovensku. Náhodné i dohodnuté stretnutia známych, či priateľov sa donedávna odohrávali tak, že si ich aktéri vymenili mejlové, skypové či iné virtuálne adresy. Prostá výmena informácii však nezadržateľne ustupuje špecifickej komunikácii postavenej na sieťovaní (rozširovaní počtu) jej abonentov. Kto dnes nie je na facebooku, nie je „in“, teda zaostáva za modernými trendmi. Rozhovor, dialóg, z očí do očí, medzi dvoma či viacerými ľuďmi, stráca na popularite, pod tlakom najmä elektronických médií sa dokonca mení na akýsi staromódny (priam zbytočný) nástroj na živorenie medziľudských vzťahov, ktoré dnes charakterizuje najmä účelovosť, pragmatizmus, plytkosť a povrchnosť. Stretnutie dvoch kamarátov, ktorí sú „in“ dnes môže vyzerať aj takto: „Ahoj, ponáhľam sa, nájdem si ťa na facebooku a pokecáme, maj sa!“ To čo sa zdá byť na prvý pohľad smiešne je tvrdá realita formujúcej sa novej spoločenskej situácie postavenej na utilitarizme, teda na etickom princípe „bonum utile – užitočnom dobre“, ktoré chce poskytnúť maximum užitočnosti a príjemnosti pre čo najviac zúčastnených osôb. V epoche postupného nahradzovania ľudskej (fyziologickej) identity jej virtuálnou abstrakciou je to bezpochyby užitočnosť aktuálna a praktická, chýba nám však k nej návod na použitie. Prostredníctvom internetových sociálnych sieti sa totiž rútime do neznámeho vesmíru bez toho, aby sme dokázali odhadnúť následky tejto cesty k vlastnej virtuálnej identite. Je isté, že v pohnútkach tvorcov takýchto sieti dominovali dobré úmysly, ktoré charakterizujú bez akýchkoľvek pochybností celý vynález internetu. Motivácia na princípe utilitarizmu stála aj pri tvorbe sieti ako facebook, či youtube.com, ale aj príjemnosť, poskytovaná plným priehrštím majiteľom počítačov, má svoje hranice. Čosi v tomto zmysle naznačuje i súčasná globálna ekonomická kríza, ktorá sa celkom určite s patričným dôrazom premietne aj do prevádzky týchto internetových systémov. Už dnes sa s prekvapením zisťuje, že obe spomenuté siete zaznamenávajú väčšie straty ako zisky, čo je spôsobené najmä rastúcimi investíciami do technológií a klesajúcimi ziskami z reklamy. Náklady sa zvyšujú najmä v malých krajinách s obmedzeným reklamným trhom, čo zrejme privedie najväčších hráčov vo virtuálnom biznise k postupnej zmene stratégie – od kvantity ku kvalite.
Stovky miliónov abonentov virtuálneho utilitarizmu po celom svete možno už čoskoro pocítia dôsledky pasívneho odovzdania svojej virtuálnej identity globálnym internetovým sieťam. Praktické výhody „sociálnej“ komunikácie prostredníctvom facebooku narazia na novú stratégiu najsilnejších internetových hráčov a masoví konzumenti ostanú s dlhým nosom, osirotení, opustení, bezradní a bezbranní. Svet postavený na konfrontácii dobra a zla, tápajúci medzi tvorivosťou, konzumáciou, utilitarizmom a hedonizmom, sa začne obzerať za novou kvalitou internetových sociálnych vzťahov, pre ktorú už bude praktický kabát prostej užitočnosti pritesný. Kultúrne odlišnosti medzi ľuďmi, rasami, etnikami sa prejavia naliehavou potrebou zmeny filozofie od „bonum utile“ k „bonum honestum“ – ušľachtilému dobru, teda od spornej „praktickej užitočnosti“, k skutočnej ľudskej podstate, k nevyhnutnosti prežitia rodu homo sapiens, človeka rozmýšľajúceho a cítiaceho. Inými slovami, k návratu identity každej jednej ľudskej osobnosti, formovanej bezprostrednou verbálnou komunikáciou.
utorok 6. apríla 2010
Prihlásiť na odber:
Zverejniť komentáre (Atom)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.